Opstaan is voor mij nooit iets geweest wat mij makkelijk afging. Zo lang als ik het mij kan herinneren vind ik het al vervelend om vroeg op te moeten staan. Is dit bij jou ook het geval? Dan heb ik hier een aantal stapjes die je kunnen helpen om toch fris en fruitig op te staan in de ochtend.

#1 DAGLICHT

Het is natuurlijk heel fijn om met de rolluiken naar beneden te slapen wanneer je uit kunt slapen. Maar als je vroeg op moet is het toch verstandig om wat daglicht je kamer binnen te laten komen. Door daglicht in de ochtend sta je op een natuurlijke manier op, wat je meteen veel fitter en vrolijk maakt.

#2 NIET SNOOZEN

Voor sommige is het een grote hobby om te blijven snoozen als je ‘s ochtends wakker wordt. Snoozen zorgt er voor dat je nog vermoeider raakt en dat je nog minder zin hebt om je bed uit te komen. Dus stop met snoozen en spring meteen je bed uit als de wekker gaat. (Oké, klinkt makkelijker dan het in werkelijkheid is)

#3 MOVE THAT ASS

Ik schreef al eerder dat een uurtje beweging per dag goed helpt tegen stress. Ook helpt het om te bewegen direct nadat je opgestaan bent. Door te bewegen in de ochtend zorg je dat je je energie langer vast kan houden gedurende de dag. Je kan bijvoorbeeld de dag beginnen met yoga of met een rondje hardlopen.

#4 POWER ONTBIJT

Als je een ontbijtje hebt waar je naar uit kijkt, ben je geneigd sneller je bed uit te komen. Ontbijten kan echt een feestje zijn en is daarnaast ook de belangrijkste maaltijd van de dag. Het is daarom belangrijk dat je goed ontbijt. Dit zorgt dat je spijsvertering op gang komt en daarnaast dat je energie krijgt om de dag goed te beginnen.

#5 MUZIEK!

Wat voor mij altijd heel goed helpt om vrolijk te worden in de ochtend is muziek! Wanneer je ‘s ochtends al vrolijk opstaat, neem je dit vaak mee voor de rest van de dag. Een fijn muziekje kan er dus voor zorgen dat je de rest van de dag een goed humeur hebt.

#6 SLOWN DOWN

‘S avonds is het belangrijk dat je een uur voordat je gaat slapen je mentaal al voorbereid op slapen. Het beste zou hierbij zijn om niet meer op beeldschermen te kijken, omdat de stralingen van de schermen ervoor zorgen dat je moeilijker in slaap valt. Wanneer je moeilijk in slaap valt zorgt dit er weer voor dat je ‘s ochtends vermoeider wakker wordt.