Momenteel zit ik in het laatste jaar van mijn opleiding, dit betekent dat ik bezig ben met mijn afstudeeropdracht. Met het afstuderen in zicht, en vooral de gedachte daarbij hoe veel werk ik nog moet doen om hier überhaupt te komen, heb ik continu last van stress als ik er aan denk. Helaas zorgt stress er bij mij vaak juist voor dat ik minder productief wordt, dus daarom was het tijd om actie te ondernemen! Ik heb opgezocht wat het beste helpt om stress te voorkomen en productief te blijven, wie weet komen de tips jou ook nog eens van pas.

#1 OVERZICHT

Wanneer je het druk hebt of in een stressvolle situatie zit, is het van groot belang om een duidelijk overzicht te hebben van welke activiteiten en taken je allemaal nog te doen hebt. Maak voor jezelf een duidelijk overzicht met welke taken je allemaal nog moet doen vandaag. Je kan hier bijvoorbeeld een lijstje van maken, dit geeft ook nog eens een heel goed gevoel als je dingen kan afstrepen van je lijstje die je al gedaan hebt.

#2 TELEFOON UIT

Dit klinkt misschien als een hele grote uitdaging voor vele van ons, maar soms is het heel ontspannen om even je telefoon gewoon uit te zetten. Normaal gesproken zijn we continu in de weer met onze telefoon terwijl we het daar eigenlijk veel te druk voor hebben. Ik kan het niemand kwalijk nemen hoor, want hoe moeilijk is het om je concentratie op je werk te houden wanneer je berichtjes binnen hoort komen op je telefoon? Daarom is de tip om gewoon je telefoon even uit te zetten of op vliegtuigstand, dan kan het geen afleiding meer zijn voor je werk en kun je ontspannen je lijstje met activiteiten en taken afwerken.

#3 MOVE THAT ASS

Ga bewegen! Plan iedere dag één uurtje van je tijd in om te bewegen. Het klinkt misschien als zonde van je tijd wanneer je deadlines in zicht zijn en je nog zo veel werk te doen hebt. Maar wanneer je dat uurtje per dag besteed aan beweging, zul je merken dat je de hele dag door productiever bent. Je hoeft hierbij niet persé een uur lang aan de gewichten te hangen in de sportschool, maar een stuk wandelen kan ook al heel veel goeds doen. Het gaat erom dat je even met iets anders bezig bent en je lichaam wat beweging krijgt in plaats van continu achter je bureau te zitten. Je zal merken dat het uurtje bewegen per dag ook veel goeds doet voor je humeur en dat je je stukken fitter zult voelen. Wat je ook zeker mee mag rekenen als bewegen is seks! Seks zorgt er voor dat je allerlei anti-stress hormonen aanmaakt, die er voor zorgen dat je je weer kunt ontspannen.

#4 EET GOED EN GEZOND

Voeding is de basis van alles, maar goede voeding schiet er helaas vaak bij in wanneer we het druk hebben. Het is toch heel belangrijk om op een drukke dag gewoon drie keer per dag goed te eten. Wat hierbij kan helpen in het voorbereiden van je maaltijden. Je kunt de avond van te voren al heel veel voorbereidingen treffen waardoor het maken van een gezonde maaltijd binnen no-time is gebeurd. Ook is het gebruikelijk (voor mij tenminste) om tijdens stressvolle tijden heel veel  slechte dingen te eten, zoals koekjes, chips en chocolade. Een tip hiervoor is om er voor te zorgen dat je voldoende gezonde snacks in huis hebt. Zo kun je koekjes vervangen door (een dag van te voren) zelfgemaakte havermoutkoekjes. Chips kun je vervangen door noten als amandelen en walnoten. En af en toe mag je jezelf natuurlijk best even trakteren op een klein stukje (pure) chocolade!

#5 ME-TIME

Niemand kan zijn concentratie er een hele dag bijhouden, daarom is het belangrijk om af en toe me-time in te lassen. Maak vooraf aan een stressvolle dag duidelijk afspraken met jezelf op welke tijdstippen en hoe lang je pauze mag houden. Als je dat niet doet, schiet dit er vaak namelijk ook bij in en zit je veel te lang achter je bureau te werken. Wanneer je pauze neemt kun je het beste echt even iets anders voor jezelf gaan doen. Ga bijvoorbeeld een rondje met de hond wandelen of bak koekjes, als je maar even met je hoofd met iets anders bezig bent.