Ik schreef al eerder wat voor voordelen het heeft om in de zon te zitten. Een van de redenen daarvan was dat de zon je vitamine D geeft en deze vitaminen brengen een hele hoop voordelen met zich mee. Daarom zet ik vandaag nog even op een rijtje welke voordelen de zon nou precies met zich mee brengt.

Vitamine D

Allereerst zijn er aantal fysieke gezondheidsvoordelen die je mee neemt wanneer je voldoende vitamine D in je lichaam hebt zitten. Vitamine D zorgt er namelijk voor dat je lichaam meer calcium opneemt. Calcium is heel belangrijk voor het behoud van sterke tanden en sterke botten. Maar niet alleen je tanden en botten worden sterker van vitamine D, ook je spieren zullen sterker worden dankzij vitamine D. Daarnaast heeft het een heel positief effect op je weerstand. Valt het jullie ook op dat je minder snel ziek, zwak en misselijk bent in de zomer? Dat hebben we vaak te danken aan vitamine D. Ten slotte zorgt vitamine D ook nog voor een goed evenwichtsgevoel, ook mooi meegenomen!

Naast de fysieke gezondheidsvoordelen zijn er ook een aantal emotionele en mentale voordelen die vitamine D met zich mee brengt. Merken jullie ook dat je in de zomer, als de zon schijnt, vaak gelukkiger bent dan in de winter? Dit zou heel goed kunnen komen door vitamine D, dit zorgt er namelijk voor dat je je gelukkiger voelt en lekkerder in je vel zit. Daarnaast kunnen belangrijke projecten en deadlines maar beter in de zomerperiode vallen, vitamine D verhoogt namelijk je concentratie. Zouden daarom examens ook vaak in de lente of zomer vallen? Ten slotte zorgt vitamine D er nog voor dat je je fit voelt en veel energie hebt.

Hoe kom je aan vitamine D?

Het zonnetje schijnt vandaag weer, dus waar wachten we nog op? Lekker met zijn alle de zon in! Want daarvan krijg je een hoop vitamine D binnen. De aanbevolen hoeveelheid vitamine D is 2,5 micro gram, maar hoe kom je aan die hoeveelheid als de zon een keertje niet schijnt? (en dit gebeurd nog al eens in Nederland) Hier zijn nog een aantal manieren hoe je toch aan de dagelijkse hoeveelheid komt:

  • Eieren: In de eidooiers van eieren zit veel vitamine D
  • Verse vis: Verschillende vissoorten zijn een hele goede bron van vitamine D, het beste is om verse vis te nemen. Denk bijvoorbeeld aan haring, zalm, paling, tonijn of sardientjes.
  • Vitamines uit een potje: Je kunt als aanvulling op je normale dieet altijd vitamine D bijslikken uit een potje.
  • Paddenstoelen: Als paddenstoelen in het wild geoogst zijn bevatten deze veel vitamine D.
  • Buitenlucht: Ook al is het geen 25 graden en volop zon, ga toch lekker elke dag een half uurtje de buitenlucht in, dit heeft altijd een positief effect op je.