Ga je binnenkort een feestje organiseren? Of gewoon een gezellig avondje voor wat vrienden? Dan zien we stiekem de calorieën al weer binnenstromen. Bij een gezellig avondje met vrienden of een feestje denken we al snel aan ongezonde hapjes en drankjes. Maar het kan natuurlijk ook anders! Eerder schreef ik al welke drankjes je het beste kunt drinken als je een beetje op je voedingspatroon aan het letten bent, maar het is natuurlijk ook belangrijk om lekkere hapjes op tafel te hebben. En ook die hapjes hoeven echt niet ongezond te zijn. Daarom laat ik jullie vandaag een aantal lekkere hapjes zien, die makkelijk zijn om te maken, een stuk gezonder zijn dan de borrelnootjes en chips die we doorgaans op tafel hebben staan én die ook nog eens heel lekker zijn! Enjoy!

#1 DIPS!

Wat vaak goed in de smaak valt op een borrel zijn dips, zoals bijvoorbeeld de zelfgemaakte humus waar ik al eerder een recept voor schreef. Maar naast humus zijn er ook nog andere dips die lekker en makkelijk zelf te maken zijn én die gezond zijn.

Een voorbeeld hiervan is zelfgemaakte Guacamole. Voor guacamole heb je de volgende ingrediënten nodig: 1/2 grof gehakte rode ui, het sap van 1 limoen, 1 gesneden teen knoflook, 1/2 jalapeno peper, 3 avocado’s en 4 a 5 blaadjes koriander. Prak de avocado’s en voeg vervolgens alle ingrediënten toe. Je super snelle guacamole dip is nu al klaar!

Een andere dip die ik zelf vaak maak is de knoflook/munt-dip. Deze is ook heel gemakkelijk te maken. Je begint met een flinke klodder Griekse yoghurt (op basis van hoe veel dip je wil maken, ik maak deze dip nooit met een recept, maar op gevoel en smaak). Snij vervolgens ongeveer 20 gram munt zo fijn mogelijk. Voeg deze toe aan de yoghurt. Pak dan 2 teentjes knoflook en snij deze ook fijn. Voeg ook deze toe aan de dip. Ten slotte breng je het geheel nog op smaak met peper en zout.

Maar aan een dip alleen heb je natuurlijk niet voldoende, je kunt de dips eten met bijvoorbeeld afgebakken (om het enigszins gezond te houden wellicht volkoren of spelt) brood of (zelfgemaakte) broodstengels. Pita- of naanbrood is hier bijvoorbeeld heel erg lekker voor! Ook is de knoflook-munt dip heel erg lekker om te combineren met verschillende soorten groenten, als komkommer, zoete aardappel of paprika.

#2 GEVULDE SNOEPJES!

Tegenwoordig zijn groenten er in alle soorten en maten. Zo heb je niet meer alleen de kleine en schattige snoeptomaatjes, maar heb je ook snoeppaprika, snoepkomkommer en ga zo maar door. Dankzij deze kleine schattige groenten kunnen we snoep-varianten maken van heerlijke recepten zoals gevulde paprika’s. Daarom hierbij het recept voor gevulde snoepparika’s met tonijn (zie afbeelding), dat ook heel gemakkelijk en snel te maken is. Wat je hiervoor nodig hebt: Een aantal snoeppaprika’s door midden, 2 blikjes tonijn, 75 gram Griekse yoghurt, 20 gram peterselie, olijfolie, chilivlokken, peper en zout. Meng alle ingrediënten door elkaar zodat het een geheel wordt en vul hier vervolgens je halve mini paprika’s mee. Deze fancy hapjes zijn binnen no-time te maken en erg lekker!

#3 CAPRESE!

Deze kan gewoon niet bij gezonde snacks als het aan mij ligt. Ik ben zelf namelijk dol op caprese hapjes en deze zijn ook heel makkelijk te maken en ook nog eens gezond. Wat heb je nodig voor dit hapje: kleine mozzarella bolletjes, cherry tomaatjes, flink wat basilicum en een scheutje olijfolie. Prik de basilicum, de tomaat en de mozzarella aan een prikker. Pak een klein bakje waar je een scheut olijfolie in doet en dit hapje is ready to serve!

Wat zijn jullie favorieten als het gaat om (gezonde) snacks op feestjes? Ik ben benieuwd!